Monday, February 28, 2011

لغو شده بزرگداشت دده کاتیب و حضور نیروهای امنیتی

از چند روز پیش ، تبلیغاتی از سوی فعالین در اورمیه و قولونجو و حتی اداره ارشاد آذربایجان غربی صورت می پذیرفت؛ مبنی بر اینکه مراسم بزرگداشت عارف و شاعر بزرگ آذربایجان ، حاج عبدالرحمن طیارقولونجو متخلص به دده کاتیب که در دوم اسفند سال 138 ( 21 فوریه) و همزمان با روز جهانی زبان مادری دار فانی را وداع گفت ، در سالروز وفات ایشان و در قصبه قولونجو(قولنجی) اورمیه برگذار می گردد.

اما یک روز مانده به مراسم (1 اسفند)، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ، از برگذاری این مراسم جلوگیری کرده و به اطرافیان آن مرحوم گفته شده که این مراسم در منزل برگذار خواهد شد.

طبق اعلام ، مراسم از ساعت 3 بعداظهر قرار بر برگذاری بود و شمار بسیاری از مردم منطقه و اورمیه و شهرهای سولدوز ، تبریز، قوشاچای ، زنگان، سالماس ، شبستر ، گونئی(تسوج) ، خوی و ماکی برای شرکت خود را به آنجا رسانده بودند که در این بین عده زیادی از فعالان حرکت ملی و جنبش دانشجویی ، شعرا، نویسندگان و روزنامه نگاران نیز حضور یافته بودند.

به نظر می رسد ترس و وحشت وزارت اطلاعات از احتمال تجمع مردم و سردادن شعارها به خاطر همزمانی وفات این بزرگوار با روز جهانی زبان مادری بود که گفته می شود طبق سال پیش ، با ارسال بخشنامه های کتبی به تمام واحدهای نیروی انتظامی خاطر نشان کرده بود که عناصر «تجزیه طلب و پان ترکیست» قصد دارند به مناسبت روز دوم اسفند و روز جهانی زبان مادری با بهانه قرار دادن مراسم سالگرد دده کاتیب در قصبه قولنجو تجمع و به تحرکاتی دست بزنند .

قصبه قولونجو در این روز در یک فضای امنیتی از سوی نیروهای انتظامی مسلح و لباس شخصی ها قرار گرفته و حتی تا ساعات غروب در منزل آن مرحوم حضور یافته بودند .

دده کاتیب ، شاعری بود که برای حفظ فرهنگ و ادبیات تورک ، در طول حیات پربار خود مشقت های زیادی را متحمل گردید و بارها ، هم در زمان رژیم پهلوی و هم جمهوری اسلامی محبوس گردیده و حتی حکم اعدام نیز صادر گردیده بود ولی به سبب نفوذ ایشان در بین ملت ، قادر به اجرای این احکامشان بر نیامدند. و همزمان شدن وفات ایشان با روز جهانی زبان مادری باعث حضور هر چه بیش تر فعالان حرکت ملی آذربایجان شده بود که قصد داشتند به صورت دسته جمعی و اعتراضی به سوی مزار ایشان حرکت کنند که نیروهای انتظامی مانع از این کار گردیدند.

در بین حاضرین که در حیاط و کوچه منتهی به خانه ایشان حضور داشتند، پلاکاردهایی در مورد زندگانی و شخصیت ایشان از سوی موسسه جوانان قولونجو(قولونجو گنجلر درنه یی) پخش می گردید ولی سپس با ممانعت روبه رو گردید.

اما نقطه قابل توجه که حاضرین و فعالین انگشت ابهام بر روی آن می گذارند ، رفتار نه چندان خوب فرزند ایشان فارص طیار ( کاتیب اوغلو) بود. این فرزند خلف که به قول عایله ایشان او را بزرگ طایفه قرار دادند تا مراسم بزرگداشتها و شعرهای چاپ نشده آن بزرگمرد را جامه عمل بپوشاند ولی دریغا با تک روی های بی مورد و عقید های محافظه کارانه پشت پا بر تمام برنامه های فعالین جوان آذربایجانی زد و با تمام وجود ، به مقابله با انتقادهای ادبی و فرهنگی آنها و استفاده نکردن از افکار جدید و مدرنیته پرداخت که این لکه ننگینی برچهره دده کاتیب شناسی می گذارد . همکاری خوب با فرهنگ و ارشاد و تمام و کمال در خدمت آنها بودن!!!؟ آیا برازنده فرزند آن چهره ادبی وملی می باشد!!!؟ آن پدر عشق و عرفان و این فرزند؟؟؟ب ه کجا چنین شتابان!؟ قدم در جای پای پدر!!؟ ای پسر میان تو و آن بزرگمرد تاریخ ، فرسنگها فاصله است. قدم در محفل ادبا وشعرا باشان و شهرت پدر گذاشتن بسی رنج می خواهد ومردمداری... .
اما امیدواریم که در هر سال و همزمان با این روز، یاد و خاطر "دده کاتیب" نیز به همراه روز جهانی زبان مادری ، در بین مردم و فعالان حرکت ملی گرامی داشته شود.

لازم به ذکر است که دده کاتیب ، شاعر ملی معاصر جهان تورک ، که محبوبیت خاصی در بین اقشار مختلف مردم آذربایجان بخصوص آذربایجان غربی و اورمیه دارد ، در دوم اسفند 1387 و همزمان با روز جهانی زبان مادری (که از طرف مردم آذربایجان گرامی داشته می شود) در سن 84 سالگی دار فانی را وداع گفته و در قصبه خود، قولونجو دفن گردیدند . بیش از 35000 بیت شعر یادگار مانده از ایشان ، از نمونه های کم نظیر ادبیات تورک و البته آذربایجان می باشد که روح تازه و دوباره ای به شعر و فرهنگ آذربایجان و شعر هجایی و ادبیات آشیق (عاشق) بخشیدند. وی بخصوص به دلیل اشعار ملی-مذهبی و انتقادی ، در بین تورک های آذربایجان غربی و مناطقی از ترکیه، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود

No comments:

Post a Comment