Sunday, October 10, 2010

تدوين كتب درسي در رشته‌ هسته‌اي

علی اکبر صالحی با اشاره به تدوين كتب درسي در رشته‌ هسته‌اي در سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: اغلب منابع كتب درسي‌ رشته‌ هسته‌اي به زبان انگليسي است و ما گروهي را متشكل از اساتيد دانشگاه و كارمندان سازمان از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌اي و شركت‌هاي تابعه سازمان انرژي اتمي تشكيل داديم تا كتاب‌هايي را در رده‌هاي كارداني و كارشناسي ارشد تنظيم ‌و تدوين كنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، رئيس سازمان انرژي اتمي ایران با بيان اينكه ايران گفت‌وگو با گروه وين را يك عامل اعتماد ساز و بهانه‌اي براي برون رفت سياسي مي‌داند، گفت كه اگر آنها براي اين گفت‌وگو آمادگي ندارند ما توليد سوخت را دنبال مي‌كنيم و انشاءالله تا شهريور سال آينده سوختمان را (براي رآكتور تهران) تامين خواهيم كرد.

وي در خصوص اينكه آيا در مهار ويروس اكستاكس نت از كارشناسان خارجي استفاده شده؟ گفت: ما نسبت به سيستم‌هاي كامپيوتري خودمان اشراف كامل داريم و مصون‌سازي تا حد قابل توجهي انجام شده و مي‌توانم با اطمينان اعلام كنم كه با مشكل و خطر جدي در اين زمينه مواجه نيستيم.
وي گفت: من مطمئنم كه از اين چالش هم پيروزمندانه خارج خواهيم شد، كما اينكه از دو سه ماه پيش ما از ويروس اكستاكس نت آگاه بوديم اما به تازگي‌ اخبار آن انتشار يافته است.
صالحي اظهار داشت: از سال قبل كه مسئوليت رياست سازمان انرژي اتمي را عهده‌دار شدم نسبت به اين مسائل حساسيت لازم را نشان دادم. سيستم‌هاي كامپيوتري در سازمان‌ انرژي اتمي از نظر حفاظتي و امنيتي اصلا قابل مقايسه با سال گذشته نيستند، دسترسي افراد به اين سيستم‌ها به راحتي صورت نمي‌گيرد و شبكه‌هاي دروني و بيروني كاملاً از يكديگر مجزا هستند.
صالحي همچنين با اشاره به طراحي نيروگاه 360 مگاواتي دارخوين در ايران، اظهار داشت: طراحي پايه نيروگاه 360 مگاواتي دارخوين به اتمام رسيده و وارد فاز طراحي تفصيلي آن شده‌ايم.
معاون رئيس جمهور در خصوص توافقات ايران و روسيه در زمينه توليد راديو داروها نيز گفت: ايران و روسيه توافقاتي در خصوص توليد راديو داروها داشتند كه بر اين اساس نمونه‌ راديو ايزوتوپ‌ روسي به ايران ارسال مي‌شود و ما آن را آزمايش مي‌كنيم، اگر مطابق شرايط مورد نظر ما بود به صورت انبوه آن را سفارش خواهيم داد. در حال حاضر آخرين مراحل اين روند سپري و نامه‌نگاري‌ها و گشايش اعتبار انجام شده و اميدواريم نمونه راديو ايزوتوپ هر چه زودتر به ايران ارسال شود

No comments:

Post a Comment