Monday, October 25, 2010

آماده سازی نیروی انتظامی و سپاه برای فرونشاندن اعتراضات اقتصادی

اشتیاق رئیس پلیس ایران برای فرونشاندن اعتراض بوقوع نپیوسته خیلی تعجب آور نیست

اسماعیل احمدی مقدم پیش از این نیز از فتنه اقتصادی سخن گفته بود تا زمینه را برای سرکوب هر گونه اعتراض آماده کند.

جرقه تمایل پلیس به رویارویی با مردم زمانی زده شد که وی با اجیر کردن عده ای معلوم الحال و احتمالا بیماران جنسی به شبیه سازی ماکت اعتراضات پس از انتخابات در نمایشگاه پلیس پرداخت .

ماجرای یک نامه

ماجرا از این قرار است که مدتی پیش احمدی مقدم در نامه‌ای به رئیس دولت از وی درخواست کرده بود که اطلاعات مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها را در اختیار وی قرار دهد تا نیروی انتظامی با علم به عوارض اجرای این سیاست بتواند از حوادث و واکنش‌های احتمالی آن جلوگیری به عمل آورد.

این نامه که به دست برخی مسئولین دیگر نظام هم می‌رسد مورد انتقاد احمدی نژاد قرار می‌گیرد ، به گونه ای که در پاسخ به وی می نویسد: بهتر است ناجا به وظایف خود عمل کند ،گزارش شما تحت تاثیر اخبار نادرست است .

به واقع مدتهاست که نگرانی حکومتی ها از افزایش موج گرانی ها و بروز اعتراضات تشدید شده و آنها را به تعبیه راهکارهایی سوق داده که نامه احمدی مقدم یکی از این نگرانی هاست.

یک نامه دیگر انکار می شود تا به این ترتیب شاید آبروی یکی دیگر از مسئولان نظام خریده شود. احمدی مقدم منکر نامه نگاری می شود و می گوید: چنين چيزي صحت ندارد و بايد آنهايي كه اين حرف را زدند بگويند كه از كجا اين نامه‌ها را پيدا كرده‌اند !

وی با این حال قصد و انگیزه پلیس برای دخالت در موضوع تبعات حذف یارانه ها را منکر نمی شود و می گوید: ما نامه‌هاي زيادي به‌هم مي‌نويسيم چه براي رئيس‌جمهور چه براي نهادهاي ديگر، چنين نامه‌اي به دست ناجا نرسيده و ما موضوع اين نامه را از دفتر رئيس‌جمهور هم پيگيري كرده‌ايم كه آنها نيز گفته‌اند چنين موضوعي نبوده است.

در این شکی نیست که پلیس در حال آماده شدن برای فرونشاندن هر گونه اعتراض به افزایش قیمت هاست و این نکته را به راحتی می توان از اظهارات احمدی مقدم استنباط کرد. وی می گوید: دغدغه ما اين بود كه اتفاقي نظير ابتداي طرح سهميه‌بندي بنزين بيافتد اما ما تصور نمي‌كنيم اجراي اين طرح بار امنيتي داشته باشد.

فرمانده نیروی انتظامی بدون اینکه تناقض گفتاری خود را روشن نماید، بیان نمی کند که مقصودش از بیان مواردی همچون فتنه اقتصادی که وی آن را بر سر زبانها انداخته چیست.

با این حال فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه هیچگاه رئیس جمهور حرفی مبنی بر اینکه اجرای این طرح به پلیس ارتباطی ندارد، نمی‌گوید؛ اظهار داشت: وی همواره پشتیبان ناجا بوده و همچنان نیز هست.

نگرش احمدی مقدم بیشتر به این تلقی دامن می زند که اگر احمدی نژاد چنین واکنش خشمگینانه ای هم داشته باید بداند که ناجا خیرخواه دولت است و به این ترتیب به نظر می رسد که نیروی انتظامی همچنان خود را محق می داند که از ریز ترین جزئیات در باره هدفمندی یارانه ها اطلاع داشته باشد تا بداند که در چه سطح از آمادگی برای مقابله با خیزش ناگهانی باشد.

کی بود کی بود ؟

ماجرای نامه هایی که یکی پس از دیگری انکار می شوند نیز به معضلی برای مسئولان نظام مبدل شده است. به محض افشای هر نامه محرمانه بلافاصله تاکتیک انکار به کار گرفته می شود و توپ به نقطه ای مبهم و نامعلوم سانتر می شود و در نهایت نیز اثر و ردی از موضوع یافت نمی شود.

در میان نامه ها یک روزنامه فرانسوی از نامه گروهی از اقتصاددان ها به آقای خامنه ای خبر داد که در باره فروپاشی اقتصاد ایران سخن گفته بودند.

لیز اکو به قلم" ايو بوردلن" نوشت بر اساس گزارش محرمانه ای که در اوخر ماه سپتامبر(مهرماه) تسليم رهبرحکومت اسلامی، آيت الله خامنه ای شده است، اقتصاد ايران ظرف يک سال آينده و به دليل فشار سنگين اقتصادی ناشی از تحريم های بين المللی به طور کامل از هم خواهد پاشيد .به نوشته اين نشريه اقتصادی فرانسوی ، برخی از گردآورندگان اين گزارش محرمانه را، اقتصادانان بانک مرکزی جمهوری اسلامی، وزارت اقتصاد و وزارت نفت تشکيل مي دهند.

گزارش این روزنامه چندان نمی تواند بیراه باشد. چرا که نگرانی از تبعات اجرای حذف یارانه ها به اندازه ای است که حامی پر و پا قرص دولت یعنی احمد جنتی را نیز نگران کرده است.

وعده خونریزی

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، گفت: در اجرای این قانون دولتی‌ها خودشان کاری نکنند مردم ناراضی باشند. زمینه این وجود دارد که گرانی ایجاد شود اما هم اکنون قیمت برق و آب را خیلی بالا برده‌اند. دو، سه و 4 برابر شده است من به وزیر تلفن زدم و نامه نوشتم، اما جواب روشنی نگرفتم.

حساس ترین بخش اظهارات احمد جنتی در نماز جمعه هفته قبل تهران اشاره وی به خونریزی بود . وی گفت: طبیعی است که این قانون اجرا می‌شود اما اینکه زمانش چه وقت است خدا می‌داند. اما همه می‌دانند اجرای آن به نفع است. یک جراحی است که خونریزی دارد و خونریزی آن باید به حداقل برسد !!!

آماده باش گردانهای عاشورا

و سر انجام بسیج و سپاه نیز در هیاهوی نگرانی های ناشی از تبعات حذف یارانه ها وارد معرکه شده و خیلی آرام و بی صدا خود را برای شورشهای احتمالی آماده می کنند.

این اعلام ورود زود هنگام با تشکیل 1500 گردان عاشورا از سوی سپاه پاسداران همراه بود . امری که به نظر می رسد حکایت از دور جدید برنامه ریزی ها برای تقابل با اعتراضات احتمالی ناشی از گرانی ها باشد.

در این راستا فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران که به نظر می رسد تامین امنیت تهران به وی واگذار شده از نقش جدید در نظر گرفته شده برای یکی از ارکان زیر مجموعه سپاه پاسداران سخن می گوید.

سردار حسين همداني می گوید: علاوه بر گردان‌هايي كه در سپاه تهران بزرگ فعاليت مي‌كنند به ما اجازه داده شده تا گردان‌هاي جديدي را تشكيل بدهيم .

وی رسما از اعلام آماده باش غیر عادی این گردان ها بدون اشاره به زمان قریب الوقوع حذف یارانه ها سخن می گوید و می افزاید: سقف برنامه‌هايي كه براي گردان‌هاي عاشوراي سپاه محمد رسول الله تعيين كرده‌اند، اجرا شده و اين گردان‌ها كاملا آماده هستند.

فرمانده سپاه تهران از تراژدی برخورد با مردم در نا آرامی های پس از انتخابات با عنوان آزمون عملی گردانهای عاشورا نام می برد و می گوید: در سال 88 گردان‌هاي عاشوراي سپاه تهران بزرگ در يك كارگاه عملي، امتحان خود را بخوبي پس دادند.

همه چیز به ظاهر در حال آماده شدن است تا سپاه ونیروی انتظامی برای فرو نشاندن هرگونه اعتراض وارد عمل شوند. با ابراز نگرانی های مسئولان ارشد نظام از بابت گرانی ها و اظهارات جنتی مبنی بر اینکه جراحی خون ریزی دارد، مشخص می شود که نظام برای همه چیز خود را آماده کرده است.

بخش خبری بیست و سی شبکه دوم تلویزیون دولتی ایران سه شنبه شب از دغدغه مسئولان کشور ایران نسبت به افزایش گرانی ها سخن گفت . خبرنگار این بخش خبری در مصاحبه ای گزینش شده به سراغ چند نفر از مردم استانهایی که یارانه هایشان به حساب واریز شده بود رفت و کوشید اوضاع را عادی جلوه دهد.

این بخش خبری به نقل از مسئولان سازمان هدفمند سازی یارانه ها خبر داد که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص حذف یارانه ها در تهران گرفته نشده است

No comments:

Post a Comment