Sunday, October 10, 2010

همه اقلام، به جز لبنیات و مرغ، گران شده اند

اخیرا بسیاری از کارشناسان اقتصادی در کنار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حتی برخی از مراجع تقلید شیعیان، به کرات درباره وضعیت آشفته اقتصادی ایران سخن گفته اند و در زمینه چالش های پیش روی اقتصاد ایران هشدار داده اند. این افراد با تکیه به نرخ بیکاری، نرخ تورم، مساله هدفمند کردن یارانه ها و واردات بی رویه، خواهان واکنشی مناسب از طرف دولت شده اند.
در همین رابطه،ید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، نیز در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته، با تاکید بر این که دولت باید تمام تلاش خود را برای رفع دغدغه های معیشت مردم که مهم ترین آن ها تورم و بی کاری است بنماید، ادامه داد، البته نباید منکر این شد که دولت این دغدغه را دارد و من نیز شهادت می دهم که تمامی دولت ها بعد از انقلاب دغدغه معیشت مردم را داشته اند.
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به سخنان رهبر نظام در رابطه با واردات بی رویه کالا اظهار داشت، به واقع واردات بی رویه سم اقتصاد کشور است و در ازای واردات هر نوع کالایی شغلی در کشور از دست می رود. از این رو، آیت الله خاتمی گفت، ایران می بایست تولید کننده و صادر کننده باشد.
به گفته وی، این توانایی وجود دارد.
امام جمعه موقت تهران، در حالی از دولت می خواهد که به مسائلی چون تورم و بی کاری توجه کند، که بانک مرکزی با بررسی قیمت ۱۱ قلم کالا، در هفته منتهی به نهم مهر ماه جاری اعلام کرد، به جز لبنیات و مرغ، همه اقلام گران شده اند.
هم چنین تازه ترین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریور ماه امسال نشان می دهد، این شاخص نسبت به ماه قبل از هشت و هشت دهم درصد به هشت و نه دهم در صد افزایش یافته است.
خبرگزاری مهر بامداد روز جمعه ۱۶ مهر ماه، در گزارشی با اعلام این موضوع «که نرخ تورم صعودی می شود» بر این نکته تاکید دارد که پیش بینی محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، مبنی بر نرخ تورم ۷ درصد در پایان شهریور ماه در صورت عدم اجرای هدفمندی یارانه ها تا مهر ماه نیز درست از آب در نیامده است.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از آغاز سال جاری، از کاهش نرخ تورم بر اساس بررسی قیمت های ۳۵۹ قلم کالا و خدمت خبر می داد، که با انتقادات زیادی مواجه شد. و از جمله با واکنش آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان، روبرو شد. این مرجع تقلید، در خطبه های نماز عید فطر که در حرم حضرت معصومه برگزار شد، با انتقاد از عدم تطابق آمارها با واقعیات گفت، دائما آمارهای مربوط به کاهش تورم ارائه می شود اما این آمارها بر خلاف چیزی است که مردم با چشم خود می بینند.
در همین حال، گزارش تازه بانک مرکزی نشان می دهد که روند کاهشی نرخ تورم در سال جاری، که این نهاد مدعی آن بود، برای نخستین بار در شهریور ماه امسال متوقف شده است.
پایگاه خبری تحلیلی فرارو بعد از ظهر روز جمعه ۱۶ مهر ماه در این رابطه نوشت، شاخص ها نشان می دهند حتی بدون اجرای هدفمند سازی یارانه ها احتمال بازگشت تورم دو رقمی بسیار جدی است.
این در حالی است که ولی الله صالحی، عضو شورای عالی کار، بامداد روز جمعه ۱۶ مهر ماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که برخی بی کاران به معنای واقعی شغل ندارند و در جست و جوی کارند اظهار داشت، برخی با وجود داشتن کار دنبال کار بهتر می گردند و برخی نیز به صورت پاره وقت کار می کنند در حالی که هر کدام از این عده به نوعی بی کارند.
وی با اشاره به این که هم اکنون تحلیل مشخصی درباره انواع بی کاران وجود ندارد، گفت، با این اوصاف نمی توان به طور دقیق نرخ بی کاری را سنجید و از آن در برنامه ریزی ها استفاده کرد.
عضو شورای عالی کار، با بیان این که هم اکنون مرکز آمار ایران نرخ بی کاری را بر اساس داده های میدانی محاسبه می کند اظهار داشت، این عدد نسبت به نرخ بی کاری واقعی انحراف زیادی دارد. زیرا به گفته وی، آمار ورودی و خروجی به بازار کار به طور دقیق ثبت نمی شود.

No comments:

Post a Comment