Monday, October 25, 2010

آغاز زمینگیر شدن هواپیماهای ایران ایر

در واکنش به خودداری تحویل سوخت به هواپیماهای ایران ایر در فرودگاه های بین المللی اروپا، ایران تهدید کرده است که به اقدام های تلافی جویانه دست خواهد زد. رضا تقی زاده معتقد است از ایران کاری ساخته نیست و بستن فرودگاه های این کشور به روی هواپیماهای اروپایی انزوای جمهوری اسلامی را تشدید می کند.



وزارت امور خارجۀ ایران در واکنشی تُند به کشورهای اروپایی، خودداری فرودگاه های بین المللی اروپا را از تحویل سوخت به هواپیماهای "ایران ایر" غیرقانونی خواند و تهدید کرد که تهران نیز می تواند اقدام های تلافی جویانه ای را به اجرا بگذارد.



رضا تقی زاده، تحلیلگر مسائل سیاسی در لندن، در تفسیر این مطلب می گوید : درست در زمانی که آقای احمدی نژاد در جریان سفرش به اردبیل مدعی شد که کشورهای اروپایی برای فروش بنزین به ایران صف کشیده اند، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران خودداری شرکت های نفتی از فروش بنزین به هواپیماهای مسافربری ایران را شدیداً مورد انتقاد قرار می دهد. به این ترتیب، مردم ایران نمی دانند قسم آقای احمدی نژاد را باور کنند یا دم خروسی که آقای مهانپرست، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، نشان می دهد.



رضا تقی زاده در ادامه می افزاید : عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی نه تصمیم دولت های اروپایی، که در واقع تصمیم شرکت های بزرگ نفتی است که نمی خواهند به دلیل تحریم های بین المللی و یکجانبۀ آمریکا، قراردادهای این کشور را فدای فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی کنند. رضا تقی زاده در پایان می افزاید که در مقابل این اقدام کار چندانی از تهران ساخته نیست. زیرا، گیرم ایران به هواپیماهای اروپایی یا غیراروپایی سوخت تحویل ندهد و عملاً فرودگاهایش را به روی آنها ببندد، نتیجۀ کار انزوای بیشتر خود ایران و قطع رابطۀ این کشور با دنیای خارج خواهد بود. یعنی : همان چیزی که هدف تحریم های یکجانبۀ غرب است.

No comments:

Post a Comment